A tűzvédelmi törvény év elejétől hatályos módosítása jelentős változásokat hozott a tűzvédelmi szabályozás terén. A módosítás fókuszában a tűzvédelmi szabályzatok készítése és a tűzvédelmi oktatás szervezése áll. Ebben a cikkben áttekintjük a módosításokat, kiemelve a tűzvédelmi szabályzat készítésére és a tűzvédelmi oktatásra vonatkozó kötelezettségeket és lehetőségeket.

Szűkített Tűzvédelmi Szabályzat kötelezettség

Az egyik kiemelkedő változás a kötelező tűzvédelmi szabályzat készítésére kötelezett gazdálkodó szervezetek körében következett be. A korábbiaktól eltérően em kell tűzvédelmi szabályzatot készítenie az ingatlan bérlőjének, használójának, amennyiben az épület, épületrész üzemeltetője rendelkezik az épületre, épületrészre vonatkozó tűzvédelmi szabályzattal. Ebben az esetben az üzemeltető köteles a bérleti, használati szerződés megkötését követően a tűzvédelmi szabályzat egy példányát a bérlő, használó rendelkezésére bocsátani.

Az új szabályok értelmében egy szervezet csak akkor köteles tűzvédelmi szabályzatot készíteni, ha:

  1. ötvennél több munkavállalót foglalkoztatnak (korábban a létszámhatár öt fő volt),
  2. az általa üzemeltetett kereskedelmi szálláshely befogadóképessége meghaladja a 10 főt, vagy
  3. az általa üzemeltetett épületrész, épület területén található olyan helyiség, amelynek legnagyobb befogadóképessége meghaladja az 50 főt.

Azok a gazdálkodó tevékenységet végző magánszemélyek és jogi személyek, akik nem tartoznak a fenti körbe, nem kötelesek önálló tűzvédelmi szabályzatot készíteni. Viszont a munkavállalóik, továbbá a munkavégzésben részt vevő családtagjaik részére elérhetővé kell tenniük a belügyminiszter által rendeletben közzétett általános tűzvédelmi szabályzatot, melynek hatálya bármely külön jogi aktus nélkül kiterjed rájuk.

A tűzvédelmi szabályzat készítésére nem kötelezett szervezeteknek is van lehetőségük egyedi tűzvédelmi szabályzat kibocsátására. Ez lehetővé teszi számukra, hogy az egyedi kockázatoknak és igényeknek megfelelően alakítsák ki tűzvédelmi előírásaikat.

A tűzvédelmi szabályzat, a tűzvédelmi házirend és a tűzriadó terv részletes tartalmi követelményeit, valamint a tűzvédelmi oktatás szabályait a 101/2023. (XII. 29.) BM rendelet állapítja meg. A tűzvédelmi szabályzat készítésére nem kötelezett gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemély és jogi személy által alkalmazandó tűzvédelmi szabályzatot pedig a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

A BM rendelet alapján 2024-től csupán azok a szervezetek kötelesek évenkénti tűzvédelmi oktatást tartani a munkavállalóik és a munkavégzésben részt vevő családtagjaik részére, amelyek tűzvédelmi szabályzat készítésére kötelesek, vagy tűzvédelmi szabályzat készítésére nem kötelesek ugyan, viszont az általuk üzemeltetett, bérelt épületben, épületrészben menekülésben korlátozott személyek elhelyezése, ellátása, kezelése, nevelése, oktatása, gondozása, foglalkoztatása történik, vagy olyan épületet, épületrészt, szabadteret üzemeltetnek, ahol 1000 kg vagy 1000 l mennyiséget meghaladó fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag előállítása, feldolgozása, tárolása történik, és az anyag robbanásveszélyes állapotban fordulhat elő.

Tűzvédelmi oktatás elektronikus formában

Az új szabályok lehetővé teszik az oktatás elektronikus formában történő megtartását, de az oktatás megtörténtét minden esetben munkavállalónként azonosítható módon igazolni kell.
Ez a rugalmasság lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy alkalmazkodjanak a modern technológia és a digitális oktatás előnyeihez.

Ha úgy érzed ez a cikk másnak is segítene, akkor oszd meg vagy küldd el az ismerősödnek!